آیا می توان در باران اسکوتر برقی سوار شد؟

آیا می توان در باران اسکوتر برقی سوار شد؟

هنگام استفاده از اسکوتر برقی خود ممکن است به طور ناگهانی با هوای بارانی رو به رو شوید و مطلع بودن در این شرایط میتواند به آگاهی شما کمک کند تا آسیبی به اسکوتر خود وارد نشود.

آشنایی با مقاومت در برابر آب برای اسکوتر برقی

همه اسکوترهای برقی به یک اندازه ضد آب نیستند. برخی بیشتر از دیگران در برابر نفوذ آب مقاوم هستند .  بنابراین ، این که یک اسکوتر برقی می تواند ضد آب تر باشد به چه معناست؟ آیا بحث ضد آب بودن یا نبودن آن نباید باشد؟ برای توضیح آن ، ابتدا باید کمی در مورد رتبه بندی IP اطلاعات داشته باشیم.

رتبه IP چیست؟

IP مخفف عبارت Ingress Protection رتبه بندی است. این یک استاندارد بین المللی (IEC 60529) است که سطوح محافظتی را که بدنه دستگاه در برابر نفوذ گرد و غبار و آب ارائه می دهد طبقه بندی می کند.

رتبه IP همیشه از دو رقم تشکیل شده است:

IP 54: مقداری مقاومت در برابر گرد و غبار، محافظت شده در برابر پاشش آب.
IP 55: مقداری مقاومت در برابر گرد و غبار، محافظت شده در برابر آب کم فشار.
IP 56: مقداری مقاومت در برابر گرد و غبار، محافظت شده در برابر جت های آب قوی.
IP 65: ضد گرد و غبار، محافظت شده در برابر جت های آب کم فشار.
IP 66: ضد گرد و غبار، محافظت شده در برابر جت های آب با فشار بالا.

اسکوترهای IP بالا در مقابل اسکوترهای IP پایین

اسکوترهای با رتبه IP بالا نسبت به همتایان خود با IP پایین محافظت بهتری در برابر عناصر دارند. یک اسکوتر برقی IP بالا ، مانند اسکوتر دارای IP65 یا بالاتر ، ضد گرد و غبار است و می تواند در برابر باران و حتی مقداری غوطه ور شدن در آب مقاومت کند. این باعث می شود آنها برای سوارانی که در آب و هوای غیرقابل پیش بینی رفت و آمد می کنند یا از ماجراجویی های خارج از جاده که در آن گرد و غبار و آب معمول است، ایده آل باشند.

از سوی دیگر ، اسکوترهایی با درجه IP پایین تر ، مانند IP54 ، محافظت اولیه در برابر گرد و غبار را ارائه می دهند و می توانند پاشش های سبک را کنترل کنند. این اسکوترها برای محیط های خشک و باران های ملایم گاه به گاه مناسب ترند. اگر مطمئن نیستید که به چه سطحی از محافظت نیاز دارید ، شرایط معمولی سواری خود و میزان قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و آب را در نظر بگیرید.

رتبه بندی IP ابزار ارزشمندی هنگام انتخاب یک اسکوتر برقی است ، به خصوص اگر قصد دارید در شرایط آب و هوایی مختلف سوار شوید. در حالی که به طور کلی قابل اعتماد هستند، بهتر است آنها را به عنوان یک دستورالعمل برای مقاومت در برابر آب در نظر بگیرید، نه تضمینی در برابر تمام آسیب های آب زیرا هیچ محصولی به طور 100% ضد آب نیست.

انجام چه کارهایی اشتباه است؟

سوار شدن بر اسکوتر برقی در باران چندین خطر را به همراه دارد. شرایط مرطوب به طور قابل توجهی کشش را در جاده ها، پیاده روها و مسیرها کاهش می دهد و شما را مستعد لغزش می کند. این امر خطر سقوط و برخورد را افزایش می دهد. علاوه بر این، باران دید راکبان و سایر کاربران جاده مانند رانندگان را مختل می‌کند و دید و واکنش نسبت به خطرات را سخت‌تر می‌کند. و در نهایت، قرار گرفتن در معرض آب می تواند برای قطعات الکترونیکی اسکوتر برقی فاجعه بار باشد. این می تواند باعث اتصال کوتاه، اختلال در عملکرد باتری و خوردگی طولانی مدت شود و اسکوتر الکترونیکی را از کار بیاندازد.

نکات ایمنی

وقتی سوار اسکوتر برقی خود می شوید وقتی در باران غافلگیر می شوید چگونه باید رفتار کنید؟ نگران نباشید , چند کار وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن تأثیر باران و ایمن ماندن انجام دهید.

اول و مهمتر از همه ، شما باید به دریچه گاز اسکوتر خود کاملا مسلط باشید. هنگام سوار شدن بر روی سطوح خیس ، سرعت بزرگترین دشمن شماست ، بنابراین سرعت خود را کم کنید و آرامش خود را حفظ کنید.
دوم، مراقب هر گونه مانعی باشید، مخصوصاً پاروها ، زیرا ممکن است هرگز متوجه نشوید که چقدر عمیق هستند یا چاله ها را پنهان می کنند. بهتر است فقط به اندازه کافی دور آنها دامن بزنید.
همچنین مراقب سایر کاربران جاده باشید. آنها در یک مخمصه قرار دارند که احتمال برخورد را به طور تصاعدی افزایش می دهد.
به یاد داشته باشید که در شرایط مرطوب ، فاصله ترمز شما افزایش می یابد. سعی کنید به صورت کنترل شده و نه ناگهانی به ترمزهای خود فشار وارد کنید.
اگر اسکوتر شما دارای سیستم روشنایی است ، آن را روشن کنید تا حضور خود را از راه دور مشخص کنید.
سفر خود را کوتاه کنید سعی کنید بدون انحرافات غیر ضروری به مقصد برسید.

راهنمای نحوه مراقبت از اسکوتر برقی پس از قرار گرفتن در معرض باران

اگر اسکوتر برقی شما در باران گرفتار شد ، بسیار مهم است که سریع عمل کنید تا خطر آسیب آب را به حداقل برسانید. در اینجا راهنمایی در مورد نحوه مراقبت از اسکوتر خود پس از قرار گرفتن در معرض باران آورده شده است:

برق اسکوتر خود را خاموش کنید : بلافاصله برق را خاموش کرده و شارژر را جدا کنید. روشن ماندن برق در حین خیس بودن قطعات می تواند باعث مشکلات شدید الکتریکی شود.

خشک کردن کامل : آب می تواند در داخل اجزای اسکوتر شما بماند ، بنابراین فرآیند خشک کردن کامل ضروری است. از یک پارچه تمیز و خشک برای پاک کردن تمام سطوح قابل مشاهده استفاده کنید. اجازه دهید اسکوتر شما به طور کامل در فضایی با تهویه مناسب خشک شود. این فرآیند ممکن است چندین روز (حداکثر پنج) طول بکشد تا اجزای خارجی و داخلی کاملاً خشک شوند.

بازرسی آسیب : پس از خشک شدن ، اسکوتر خود را به دقت بررسی کنید تا علائم آسیب آب دیده شود. به دنبال زنگ زدگی ، خوردگی یا هر نشانه غیرعادی در اطراف قطعات الکتریکی باشید.

کمک حرفه ای : اگر در مورد میزان نفوذ آب مطمئن نیستید یا متوجه آسیب احتمالی شدید ، برای ارزیابی و تعمیرات بیشتر با یک تکنسین اسکوتر برقی واجد شرایط مشورت کنید.

 

جهت دریافت مشاوره و یا خرید اسکوتر برقی میتوانید با کارشناسان ایران اسکوتر تماس حاصل فرمایید.